„Od starożytności do współczesności”, „Serce i rozum” oraz „Szlakiem niezwykłych krzyży przydrożnych” – to tematy ścieżek questingowych, które powstają w gminie Morawica. Dwie z nich będą dostępne dla turystów już na początku lutego.
Pod koniec ubiegłego roku grupa mieszkańców Miasta i Gminy Morawica wzięła udział w szkoleniu na temat metodologii tworzenia questów prowadzonym przez trenera Fundacji Questingu. Rezultatem ich kilku spotkań i zaangażowania są trzy scenariusze, które poprowadzą turystów po nowych ścieżkach questingowych.
Dzieje dzisiejszych terenów Gminy Morawica sięgają epoki neolitu (ok. 6,5 tys. lat p.n.e.). Według odkryć archeologicznych w okresie Imperium Rzymskiego przechodził tędy szlak bursztynowy, a zamieszkująca te tereny ludność, nazywana przez historyków rzymskich Lugiami, zajmowała się wydobyciem i przetwarzaniem złóż rud żelaza. Największe dotychczas rozpoznane przez badania archeologiczne i wykopaliskowe miejsce produkcji żelaza znajdowało się na terenach Piasecznej Górki i tam właśnie poprowadzi pierwsza z przygotowanych ścieżek questingowych – „Od starożytności do współczesności Piaseczna Górka”.
Drugi quest „Serce i rozum” nawiązuje do historii rodziny Oraczewskich mającej ogromny wpływ na rozwój tego regionu. To właśnie w XIX wieku, kiedy dziedzicem majątku w Morawicy był Edward Oraczewski nastąpił największy jej rozkwit gospodarczy, kulturowy i społeczny.
Natomiast trzecia, przygotowana w ramach tego projektu, ścieżka questingowa poprowadzi szlakiem niezwykłych krzyży przydrożnych, do których stworzenia wykorzystano uzbrojenie z czasów II Wojny Światowej. Będzie to najdłuższa z przygotowanych tras, dlatego do jej pokonania przyda się samochód.
Questing to metoda turystyczna, która pozwala nam odkryć dziedzictwo kulturowe, historyczne czy przyrodnicze w nieszablonowy sposób. Scenariusze ścieżek questingowych tworzone są w formie wiersza lub prozy, wypełniają je zagadki, rebusy, krzyżówki i różne zadania logiczne, które kierują uczestnika do „skarbu” – materialnego w formie odciśniętej lub odrysowanej pieczątki zdobytej na karcie questu oraz najważniejszego, niematerialnego, czyli zdobycia wiedzy.